G/S & GS FRAME/SWINGARM MODIFICATIONS--G / S & GS RAHMEN- / SCHWINGENÄNDERUNGEN

HOOK74

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15. Sep. 2020
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G/S & GS FRAME/SWINGARM MODIFICATIONS--G / S & GS RAHMEN- / SCHWINGENÄNDERUNGEN

Hello everybody. I hope my English is clear and the English-German translator works correctly. I searched the forum but did not find a topic that could answer what I would like to know and understand. I apologize if my questions and considerations are stupid or wrong, I'm just trying to learn something new. The theme concerns the BMW g / s and GS transformed into "real enduro bikes". I know that frame and swingarm changes are necessary when you want to have a taller bike for off-road use with longer forks (930-940mm from top to center axle, 280-300mm travel) and longer travel shocks ( stroke 260-280 mm). I know that the frames are reinforced, that sometimes the angle of the steering head is changed (I think reduced - more closed angle), that the swingarms are lengthened and / or the position / length of the shock absorber is also changed and sometimes the position of the motor in the frame to have a better angle with the cardan shaft.


That said, I'd like to know if what I've guessed is correct or not:


in practice, raising the front with longer forks (with more travel) I have to strengthen the frame to withstand the greater stresses to which it is subjected. I also have to balance the increased height in the front by lifting the back as well. This is to keep the steering head angle within a certain limit (it must not open too much and remain between 28 and 32 degrees). Furthermore, I must pay attention that the angle of the cardan shaft during the travel of the wheel does not exceed certain values, causing incorrect operation of the coupling. for this reason the swingarm is lengthened (usually by 100mm in combination with forks having a length of 930-940mm and an excursion of 280-300mm).


is what I wrote and thought correct?


you could also tell me


1) what are the extreme values ​​of the work angles of the cardan shaft?
Look at the picture.


Thank you very much.




Hallo zusammen. Ich hoffe mein Englisch ist klar und der englisch-deutsche Übersetzer funktioniert korrekt. Ich habe das Forum durchsucht, aber kein Thema gefunden, das beantworten könnte, was ich wissen und verstehen möchte. Ich entschuldige mich, wenn meine Fragen und Überlegungen dumm oder falsch sind. Ich versuche nur, etwas Neues zu lernen. Das Thema betrifft die BMW g / s und GS, die in "echte Enduro-Bikes" verwandelt wurden. Ich weiß, dass Rahmen- und Schwingenwechsel erforderlich sind, wenn Sie ein größeres Fahrrad für den Offroad-Einsatz mit längeren Gabeln (930-940 mm von der Ober- zur Mittelachse, 280-300 mm Federweg) und längeren Stoßdämpfern (Hub 260-280 mm) benötigen ). Ich weiß, dass die Rahmen verstärkt sind, dass manchmal der Winkel des Lenkkopfs geändert wird (ich denke reduziert - geschlossener Winkel), dass die Schwingen verlängert werden und / oder die Position / Länge des Stoßdämpfers ebenfalls geändert wird und manchmal der Position des Motors im Rahmen, um einen besseren Winkel zur Kardanwelle zu haben.




Trotzdem würde ich gerne wissen, ob das, was ich vermutet habe, richtig ist oder nicht:




In der Praxis muss ich beim Anheben der Front mit längeren Gabeln (mit mehr Federweg) den Rahmen verstärken, um den größeren Belastungen standzuhalten, denen er ausgesetzt ist. Ich muss auch die erhöhte Höhe vorne ausgleichen, indem ich auch den Rücken anhebe. Dies dient dazu, den Lenkkopfwinkel innerhalb eines bestimmten Bereichs zu halten (er darf nicht zu stark öffnen und zwischen 28 und 32 Grad bleiben). Außerdem muss ich darauf achten, dass der Winkel der Kardanwelle während der Fahrt des Rades bestimmte Werte nicht überschreitet, was zu einer fehlerhaften Funktion der Kupplung führt. Aus diesem Grund wird die Schwinge verlängert (normalerweise um 100 mm in Kombination mit Gabeln mit einer Länge von 930-940 mm und einer Auslenkung von 280-300 mm).




ist das, was ich geschrieben und gedacht habe, richtig?




du könntest es mir auch sagen




1) Was sind die Extremwerte der Arbeitswinkel der Kardanwelle?
Sehen Sie das Bild an.






Vielen Dank.
 
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AW: G/S & GS FRAME/SWINGARM MODIFICATIONS--G / S & GS RAHMEN- / SCHWINGENÄNDERUNGEN

Hi Hook,

it's technically not absolutely necessary to strenghten the frame.

You need a longer swing arm. i.e. from here: https://fernreiseteile.de/Umbauten/Schwingenverlaengerungen

If you leave the mounting position for the shocker at the original position on the swing arm (which I would recommend), you only need a stronger spring (arm of the lever is longer).

The whole things only works with a G/S, not with a GS, because maximum allowed cardan angle on a GS is not sufficient for the planned deflection.

Regards

Walter
 
AW: G/S & GS FRAME/SWINGARM MODIFICATIONS--G / S & GS RAHMEN- / SCHWINGENÄNDERUNGEN

Hi Hook,

it's technically not absolutely necessary to strenghten the frame.

You need a longer swing arm. i.e. from here: https://fernreiseteile.de/Umbauten/Schwingenverlaengerungen

If you leave the mounting position for the shocker at the original position on the swing arm (which I would recommend), you only need a stronger spring (arm of the lever is longer).

The whole things only works with a G/S, not with a GS, because maximum allowed cardan angle on a GS is not sufficient for the planned deflection.

Regards

Walter


Hello, thank U for your post.
I'll think about it.

it seems strange to me that the frame does not need a reinforcement. increasing travel and fork length ... mono shock absorber travel ... I have always seen reinforcements (HPN, SWT, GLETTER ETC ETC)

Regarding the GS frame, due to the dent I knew that there could be more travel to the rear wheel than a g / s frame. this obviously replacing the paralever transmission with a monolever.
 
AW: G/S & GS FRAME/SWINGARM MODIFICATIONS--G / S & GS RAHMEN- / SCHWINGENÄNDERUNGEN

Hello

Here ist my bike: https://forum.2-ventiler.de/vbboard...Die-kleine-hohe-schmale-G-S&highlight=schmale


With a GS Front fork, higher Engine like this ( https://www.motoren-israel.com/Shop/Motor/Rennsportteile/Motorhoeherlegungssatz::187.html), strenghten frame (selfmade), original "short" swing arm, with a longer rear shock absorber.

Regards Lars


hello lars, thank u. I'll take a look to your thread.
 
AW: G/S & GS FRAME/SWINGARM MODIFICATIONS--G / S & GS RAHMEN- / SCHWINGENÄNDERUNGEN

Regarding the GS frame, due to the dent I knew that there could be more travel to the rear wheel than a g / s frame.

problem with paralever is not moving restriction caused by the frame but the paralever shaft / paralever technique itself.

this obviously replacing the paralever transmission with a monolever.

???

Regards

Walter
 
AW: G/S & GS FRAME/SWINGARM MODIFICATIONS--G / S & GS RAHMEN- / SCHWINGENÄNDERUNGEN

it seems strange to me that the frame does not need a reinforcement. increasing travel and fork length ... mono shock absorber travel ... I have always seen reinforcements (HPN, SWT, GLETTER ETC ETC)

frame enforcement is not caused by longer shock absorber travel but the way these bikes are typically used.

Regards

Walter
 
AW: G/S & GS FRAME/SWINGARM MODIFICATIONS--G / S & GS RAHMEN- / SCHWINGENÄNDERUNGEN

frame enforcement is not caused by longer shock absorber travel but the way these bikes are typically used.

Regards

Walter

hi Walter, I agree with you ... sure! But in the post I specified that the theme concerns modifications for "real enduro bikes". So let's talk about modifications for BMW G / S and GS that will be used frequently off-road. So I meant chassis reinforcements for sport driving in enduro, rally, motorally, cross country, baja deseet and so on. sorry if I didn't make myself clear.
 
AW: G/S & GS FRAME/SWINGARM MODIFICATIONS--G / S & GS RAHMEN- / SCHWINGENÄNDERUNGEN

problem with paralever is not moving restriction caused by the frame but the paralever shaft / paralever technique itself.



???

Regards

Walter

understand and I agree thank U.
If you have a Gs frame with custom build swingarm&monolever final drive&cardan shaft... maybe that with g/s frame with the same swingarm and the same shock...you first hit the frame with the same travel?
 
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